Réglages fins d'une guitare

flyin
  • Special Total utilisateur
  • #1
  • Publié par
    flyin
    le
j'ai une jazzmaster blacktop depuis qques mois, j'ai fait les réglages comme indiqués dans un topic avec un accordeur.

donc hauteur des cordes ok, manche ok, harmonique 12/note ok.

Quand j'accorde la guitare avec l'accordeur elle sonne juste globalement, MAIS ce n'est pas parfait.
Je fais un test avec l'accordeur, je joue le mi grave, c'est un mi grave, mais si je joue un La sur la 5eme case et bien le la est légèrement trop grave. (Je rappelle que l'harmonique de la 12eme et le mi 12eme case sont ok)

J'imagine qu'elle est conçu juste, mais que les matériaux et les méthodes de fabrications "mexique" sont moins précises ... ?

Y'a t il qque chose à faire?
blackstorm90
Non, c'est la conception de la guitare ( au sens large ) qui veut cela, il n'y a que certaines guitares, comme certaines de Steve Vai par exemple, qui à des frettes " tordues " pour être le plus juste possible.
Helldunkel
flyin a écrit :
j'ai une jazzmaster blacktop depuis qques mois, j'ai fait les réglages comme indiqués dans un topic avec un accordeur.

donc hauteur des cordes ok, manche ok, harmonique 12/note ok.

Quand j'accorde la guitare avec l'accordeur elle sonne juste globalement, MAIS ce n'est pas parfait.
Je fais un test avec l'accordeur, je joue le mi grave, c'est un mi grave, mais si je joue un La sur la 5eme case et bien le la est légèrement trop grave. (Je rappelle que l'harmonique de la 12eme et le mi 12eme case sont ok)

J'imagine qu'elle est conçu juste, mais que les matériaux et les méthodes de fabrications "mexique" sont moins précises ... ?

Y'a t il qque chose à faire?


Aucune guitare ne sonne juste à 100% à moins de remédier au problème avec un system True Temperament...

http://www.truetemperament.com(...)x.php

Citation:

What does “True Temperament” mean?
The True Temperament Fretting System is a revolutionary new way to construct guitar fingerboards which tune accurately along the whole neck.

True Temperament does not imply Just Intonation. It is physically impossible to implement Just Intonation in more than one specific key (and its relative minor) on any instrument with only 12 intervals in the octave. (Except perhaps for computer-controlled instruments using electronically generated sounds.)

What we mean by True Temperament is that our fretting system will give you super-accurate intonation over the whole fingerboard in the particular temperament it is constructed for, whether this be standard 12-tone Equal Temperament or any of the other temperaments we offer.

What’s wrong with straight frets?


Standard equal tempered fret spacing is calculated from one single piece of information about the instrument - the scale length (the theoretical speaking length of the open strings). A divisor constant is used to determine the locations of the frets. The scale length divided by the constant gives the position of the first fret. The remaining length after subtracting the first fret, divided by the same constant, gives the position of the second fret, and so on.

The divisor used by all but a vanishingly small percentage of modern guitar builders is 17.817152, a figure arrived at by way of the logarithmic function "the 12th root of 2" (1.0594631). This results in precise mathematical fret spacing with the 12th fret at the exact centre of the calculated scale length. If the calculation is repeated for 24 frets, the distance from the 24th fret to the theoretical bridge saddle position will be exactly one-fourth of the calculated scale length. (The residual error is ridiculously small, less than one ten thousandth of an inch on popular guitar scales.) All very impressive. But this mathematical model is a gross oversimplification. It ignores virtually every physical parameter which governs the behaviour of vibrating strings, except one - speaking length. Tension and mass are not even considered.

The model assumes an "ideal" or "perfect" string - one which only exists in theory, not in the real world. It assumes, firstly, that the strings have no stiffness. Secondly, it assumes that all strings behave identically, regardless of their thickness, whether they are plain or wound, and the material they are made of. Thirdly, it assumes zero string height - and completely ignores what happens when the strings are pressed down on the frets!

The frequency of a vibrating string is determined by three factors: the speaking length, its mass, and the tension applied. All three of these factors are affected to varying degrees when a string is pressed down on a fret. Along the neck, the length and mass decrease by 50% per octave. Changing the length affects the stiffness. The tension is affected by fretting the string, as the string height is not zero. Pressing the string to the fret stretches the string slightly, increasing the tension and thus sharpening the notes produced.

The strings themselves vary considerably in diameter and construction (plain or wound), and thus react differently to being fretted. One single adjustment per string at the bridge ("intonation") cannot possibly fully compensate for all these parameters at once, as they all vary in different degrees on different strings.

The only way to fully compensate for all these parameters is to adjust each and every string-to-fret contact point on the fingerboard separately, until each and every note plays the target frequency exactly. This, which is impossible on a guitar with traditional, one-piece, straight frets, is exactly what we do with Dynamic Intonation™, and Curved Frets™.

Previous attempts at implementing non-standard temperaments on the guitar, or of adding extra intervals, have relied on adding extra frets, or splitting the frets into separate pieces. This makes it very difficult, if not impossible, to employ modern rock and blues playing techniques like stringbending.

Our Curved Frets™ let you play the way you are used to - not only in true Equal Temperament, but in any temperament you choose.
Handcrafted in Switzerland since 1996!
http://hufschmidguitars.com
irhemix
  • #4
  • Publié par
    irhemix
    le
Quid de jouer à 2 guitares(ou même une basse), une tempérée et l'autre non ? la dissonance sera flagrante?
"it's a long way to the top if you wanna rock'n roll"
flyin
  • Special Total utilisateur
  • #5
  • Publié par
    flyin
    le
ok merci je ne savais pas du tout que ct "normal"! les frettes tempered, c'est..... particulier ^^
abelus
  • Custom Ultra utilisateur
  • #6
  • Publié par
    abelus
    le
Sans aller jusqu'au True temperament un bon ajustage de hauteur du sillet de tête aide un peu voire beaucoup dans la justesse
Du reste je serais curieux de connaitre la "norme" des pros a ce sujet

finalement en fouillant chez stewmac

http://www.stewmac.com/freeinf(...).html
super_taz
Quel modele d'accordeur utilises tu?
Les cordes etaient elles neuves lors du reglage?
flyin
  • Special Total utilisateur
  • #8
  • Publié par
    flyin
    le
MErci pour les réponses, j'ai cet accordeur http://www.woodbrass.com/produ(...)64416

En fait, même si mon accordeur est bon me semble t il, il a une petite marge de manœuvre. Cad que je peux toucher très légèrement les clés et ça reste juste pour lui.
Donc en faisant un petit compromis la dessus et en vérifiant la 5eme case, j'arrive à ce que tout soit correct en même temps pour l'accordeur.
A l'oreille ça change vraiment ce petit delta.
A la limite plus précis ce n'est pas vraiment perceptible (en tout cas pas moi).
Bref, je fais comme ça maintenant et je suis content du résultat. ça me prend 1min de plus mais c impec.

En ce moment sur accessoires et Lutherie...