T.Covert a écrit :
(sons, confort de jeu, polyvalence,...)
Je dirais que là, tu mets le doigt sur un vrai problème de la guitare dite "de jazz". Surtout si ta référence est Wes. Les guitares qui sont proches du son de Wes sont tout sauf polyvalentes. ... et si tu prends une guitare plus polyvalente, du type stop bar et quart de caisse, tu perds immédiatement le son montgomerien.
Le son que tu cherches, c'est tout de même typé :
- caisse complete ou eventuellement 3/4. (C'est à dire entre 7 et 10 cm d'épaisseur)
- micro flotant. (Attention, les L-5, super 400 et ES-175 n'ont pas toutes les mêmes config de micros. Un micro humbucker de 57 sonnera, certes, mais pas forcément jazz au sens où tu l'entends.)
- pas de poutre centrale.
- pas de stop bar.
Tu verras que tu n'en trouvera pas beaucoup, que c'est assez cher et tu verras que ça ne joue pas du led zep facilement... mais alors, pas du tout.
Concernant les conditions d'essai d'une telle guitare, un jour, j'ai joué dans les mêmes 5 minutes une ES-175 filets plats et une ES-175 filets ronds : c'est le jour et la nuit. Les filets plats donnent un son beaucoup plus terne et donc, par là même, beaucoup plus jazz. On peut simplement regréter que sur des grattes à ce prix là, les magasins de guitare rechignent à mettre systèmatiquement des cordes dignes de ce nom.
Pour finir, je te conseilles d'aller jeter un oeil à la Zephyr Regent de chez Epiphone, tu seras peut-être surpris par le son et la jouabilité. (Elle est dispo à Paris chez California). J'étais sur le point de l'acheter quand l'ami Pakyie m'a fait de l'oeil avec une Custom 77 London Burning CS4, qui elle est TRES polyvalente. Depuis, elle fait mon bonheur quotidiennement.
Citation:
Wednesday, February 13, 2002
Zephyr Regent
Budget archtops used to be something of a joke-all gaudy cosmetics and no tone-but new, Asian-made models from DeArmond, Yamaha, and others prove you can now find classy, good sounding and good playing archtops for under a grand. In this arena, Epiphone's Korean-made Zephyr Regent is a standout, delivering sharp looks, quality workmanship, and serious tone. Based on the primal, one-pickup incarnation of the 175, the Zephyr Regent's main departures from early-'50's designs are its humbucker pickup and Tune-o-matic bridge. With only single volume and tone controls and a full-depth body that erupts into feedback the instant you crank the gain, the Zephyr Regent is not a versatile guitar, but players in search of classic jazz tones at a bargain price will find a lot to like here.
The Zephyr Regent's detailing is impressive. The finish and binding are immaculate, the vintage styled heel and cutaway are quite chunky, and the comfy frets are low enough for fast maneuvers, but substantial enough to get "under" the notes and add precise vibrato.
Sonically, the Zephyr Regent doesn't attain the complexity and depth of a fine handmade archtop, but its tones are very pleasing. The acoustic response is punchy and focused, and the guitar sounds terrific recorded with only a microphone (as Joe Pass sometimes tracked his ES-175). Despite its Tune-o-matic hardware, the Zephyr Regent delivers the distinctive plonk of a wooden-bridge model. Amplified tones preserve the 175 spirit with a lovely mix of full-bodied warmth and pointy attack-there's ample bite for aggressive single-note soloing and enough definition for thick chord melody work. Despite the single pickup, you can get a gratifying array of timbres simply by varying your picking location.
The remarkably expressive Zephyr Regent looks and sounds more expensive than it is, and it can definitely swing a serious jazz gig. It's a superb choice for players wanting to venture into vintage jazz realms without hemorrhaging $4000 or more for a hand made archtop.
--Joe Gore
Guitar Player Magazine
July 2000