Boucle stéréo sur préampli Randall/Egnater

Forum Randall
Forums
blavod
  • #1
  • Publié par
    blavod
    le 17 Mar 04, 18:16
Petites questions sur les preamps Randall et Egnater à modules:

les boucles d'effets (série et parallele) sont composées d'un send et dun return au format Jack...



mais est-ce que les jacks sont stéréos? si jai un rack deffet travaillant en stéréo, comment faire pour utiliser les effets en stéréo si cette boucle est en mono?

par exemple sur le ENGL 580 cette boucle est directement en stéréo:




ou alors faut il sortir du preamp en mono, rentrer dans le multieffet et resortir de ce dernier en stéréo, et ensuite amplifier les deux signaux (gauche et droite)?

Merci pour vos réponses.

quelques petits liens pour le Randall: face avant
face arrière
Hell was full ....... SO I CAME BACK!!!
Cort MattMurphy+micros benedetti et crel...tete sovtek mig 50+ Trace Elliot SpeedTwin 100, stack 4*12 Peavey, Mesa Satellite 60.
Habite en espagne, aidez moi ils sont tous fous ici!!!
valleyman
blavod a écrit :

ou alors faut il sortir du preamp en mono, rentrer dans le multieffet et resortir de ce dernier en stéréo, et ensuite amplifier les deux signaux (gauche et droite)?




voila c'est ça qu'il faut faire!!!
ben moi je joue "out" mais pas exprès!!!
blavod
  • #3
  • Publié par
    blavod
    le 17 Mar 04, 18:50
du coup on se demande pourquoi avoir une boucle deffet sur le preamp alors...
Hell was full ....... SO I CAME BACK!!!
Cort MattMurphy+micros benedetti et crel...tete sovtek mig 50+ Trace Elliot SpeedTwin 100, stack 4*12 Peavey, Mesa Satellite 60.
Habite en espagne, aidez moi ils sont tous fous ici!!!
valleyman
ça doit etre pour mettre un effet du style wah wah, je pense, c'est ce que je fait sur mon steavens, je sors en mono dans le g major qui sort en stereo sur le mesa 20/20!!! mais j'ai pas de boucle d'effet!!!
ben moi je joue "out" mais pas exprès!!!
chacal
  • #5
  • Publié par
    chacal
    le 17 Mar 04, 20:24
hmoui, je dis pareil, les boucles de préamp j'ai jamais trouvé ca d'un intérêt formidable....
Guitar tech à temps très très partiel
Rédacteur d'articles sur la guitare à l'humour discutable
Guitariste aussi, mais faut pas le dire, j'ai honte.
mr01
  • #6
  • Publié par
    mr01
    le 17 Mar 04, 22:39
Alors pour faire clair, ça va pas être en Français, j'ai un texte de Bruce Egnater sur les boucles assez long et très complet mais que je peux poster là si tu le désires.

Martin
chacal
  • #7
  • Publié par
    chacal
    le 17 Mar 04, 23:01
moi ca m'intéresse en tout cas
Guitar tech à temps très très partiel
Rédacteur d'articles sur la guitare à l'humour discutable
Guitariste aussi, mais faut pas le dire, j'ai honte.
mr01
  • #8
  • Publié par
    mr01
    le 17 Mar 04, 23:06
OK, ceci est extrait du manuel du M4:

Effects Loop Operation
The Egnater effects interface is the most versatile loop system you will find anywhere. There are two totally independent loops, each optimized for specific applications.

1) Series Loop:
Basically an insert patch point. When an external effect is patched into the send and return jacks, the path is interrupted and 100% of the signal is routed through the effect. This puts some special demands on the effects unit. It must be essentially transparent, meaning, it shouldn’t “mess” with your tone. The input and output levels must be properly set for maximum headroom and lowest noise and it needs to operate at line level. Proper setting of the levels can be achieved using the following method.
a) Set your amp/preamp volume levels for normal playing levels. Connect a high quality shielded cable from the series send jack to the effect input.
b) Adjust the effects unit input level to “just peak” while playing your most aggressive licks.
c) Now connect another high quality shielded cable from the effect output to the return jack.
d) Adjust the effects unit output level to the match the volume you heard before connecting the return cable. You can check this by pulling the cable in and out of the return jack while playing and verifying there is no substantial volume difference. This is called “unity gain”. A cool “techie” phrase for “you get out what you put in”.
2) Parallel Loop:
This is a more specialized loop. It has the advantage of maintaining your dry signal (it doesn’t mess with your tone), while allowing you to mix in the amount of effect you want. The Egnater parallel loop is a bit different. Most parallel loops found on guitar amplifiers have a wet/dry mix control that turns down the dry signal (messing with your tone) while simultaneously turning up the effects level. Our parallel loop is unique because it never messes with your dry tone and simply mixes in the amount of effects using the effect knob on the front panel. Much like the effects buss on a mixing console. The direct signal remains unaltered and the effects are simply mixed back in. There area few basic rules that must be adhered to and this also puts some limitations on the uses for the parallel loop.
a) Your effects unit must be set for 100% wet. This means set the mix levels on the effect so that there is no dry signal passing through the unit. Think of the mixing console again. You would not want to have any dry signal going through the effects buss because you would then be mixing in not only the effect but also the unwanted dry signal the comes out of the effects unit. This can even be detrimental to your tone because the dry output signal of many effects units is out of phase with the input. Consequently, as you turn up the effects return knob, you may actually be mixing the “icky” out of phase signal back in with your awesome dry signal and…you guessed it….messing with your tone. Often loops on guitar amps are said to “suck tone”. This “tone sucking” is more likely caused by improperly setting the effects mix than the loop design.

3) Now let’s discuss the specific uses, advantages, disadvantages and limitations of each loop.
a) The series loop, by nature of the fact that it breaks the direct path and processes 100% of the signal, makes it so that essentially any line level gadget will work. You can use echo, reverb, noise reduction, tremolo, equalizers etc in this loop. Remember to follow the procedure for setting for “unity gain”.
Advantages are:
Works fine with just about any effect.
No special requirements, other than the “unity gain” settings, are needed.
Basically Plug and Play.
Disadvantage is that your entire signal passes through the effects unit and may……mess with your tone.

b) The parallel loop, on the other hand, has more limited uses but has the distinct advantage of not messing with your tone. This loop is ideally suited for what are called “time based effects”. This includes echo, reverb, chorus, flanging. These types of effects work in parallel with your direct signal (think about the mixer again). Now the bad news…remember the dry signal is always present. You cannot use effects that require processing 100% such as equalizers, noise reduction/gates, tremolo or compressor/limiters.
Advantages are:
Doesn’t mess with your tone.
Easy to adjust the effects level with the front panel knob.
Disadvantage is the limited uses and may require reprogramming your effects unit.

4) Special Notes:
a) A concern is the fact that many multi-effects units have a combination of all of the different effects. This means, using the parallel loop, you must be aware of which effects can and can’t be used. For ease of operation, we recommend using the series loop if you intend to use a mix of different “time based” and non-time based effects in one unit.
b) Both loops are for line level operation. Though some floor type and tabletop effects may work, the loops are designed basically for rack mount type effects units. Not guitar level floor pedals. You will know an effect is not made for line level if, when you plug it into the loop, you notice distortion and a loss of volume.

Martin
mr01
  • #9
  • Publié par
    mr01
    le 17 Mar 04, 23:08
En espérant que ça éclaircit pas mal de choses...

Martin
chacal
très clairement expliqué en tout cas, c'est
Guitar tech à temps très très partiel
Rédacteur d'articles sur la guitare à l'humour discutable
Guitariste aussi, mais faut pas le dire, j'ai honte.
Gillou
2 points à ne pas perdre de vue:
- Basiquement, un signal de guitare est MONO. Dans ce cas, c'est un peu normal d'avoir intercalé des boucles d'effets mono. Car on peut y mettre quantité d'effets mono, comme la majorité des pédales...
- Le Randall RM4 est prévu pour fonctionner avec l'ampli de puissance Randall 2/50, qui peut être switché en stéréo, mais dont la principale caractéristique est d'avoir un côté en 6L6 et l'autre en EL34, et d'être midi, donc sisceptible d'être piloté par la RM4 pour faire des pates semon les modules utilisés: Passer d'un son Twin avec des 6L6 à un son Plexi avec des EL34 puis à un son de Double Rectifier avec des 6L6, etc..
Dans le cadre de cette utilisation, il y a peu d'intéret d'être en stéréo, d'uù un intéret encore accru pour les boucles mono...
blavod
donc pas moyen d'utiliser des effets stéréo avec cet engin...
...mais sinon tu peux intercaller les effets entre le preamp et l'ampli et aprés ressortir en stéréo non?
Hell was full ....... SO I CAME BACK!!!
Cort MattMurphy+micros benedetti et crel...tete sovtek mig 50+ Trace Elliot SpeedTwin 100, stack 4*12 Peavey, Mesa Satellite 60.
Habite en espagne, aidez moi ils sont tous fous ici!!!
chacal
si
Guitar tech à temps très très partiel
Rédacteur d'articles sur la guitare à l'humour discutable
Guitariste aussi, mais faut pas le dire, j'ai honte.
Gillou
Bien, résumé, Chacalou, et concis avec ça, je sens le friposteur qui se réfrène sauvagement...

En fait, rien nêmpêche de brancher un multieffet stéréo en cascade, et d'attaquer un ampli de puisance stéréo conventionnel....

C'est exactement comme le préampli VHT GP3 qui a une boucle mono....
blavod
arretez moi si je me trompe, mais donc le mieux avec le GP3 ou le RM4 c'est :

de mettre un compresseur avant le preamp, utilisez la boucle d'effet du preamp pour des effets de type egalisation (ca serait malheureux quand meme avec ce petit equaliseur graphique monté sur GP3, mais bon...), noise reduction ou trémolo, et ensuite sortir du preamp et rentrer dans un multieffet, ajouter reverbe, phaser, echo en stereo, sortir en stéréo et attaquer directement lampli de puissance en stéréo...

bon routing?
Hell was full ....... SO I CAME BACK!!!
Cort MattMurphy+micros benedetti et crel...tete sovtek mig 50+ Trace Elliot SpeedTwin 100, stack 4*12 Peavey, Mesa Satellite 60.
Habite en espagne, aidez moi ils sont tous fous ici!!!

En ce moment sur amplification et Randall...