ce (type de, jamais très exacte..) schéma doit dater et correspondre à la période toute fin 90's / début 2000 je pense, où il avait introduit cette partie "post mic" pour certains effets avec des moniteurs sur scène; il a abandonné ça depuis (trop galère à gérer d'après lui-même) et est revenu à un rig plus simple plus proche de ce qu'il utilisait dans les 80's / début 90's (tout devant les amplis en ce qui concerne les effets principaux).
Son rig "principal" a pas mal évolué dans les détails depuis les 80's, au niveau effets, amplis.., même si le principe général reste le même, à savoir 3 "sons" différents, chacun ayant son propre chemin de signal associé avec amplis dédiés: 1 son clair (en stéréo), 1 son "dirty rythm", et 1 son "lead". et juste 2 "simples" A/B box pour passer de l'un à l'autre.
Allez en passant quelques infos sur son rig fin des 80's, correspondant à l'époque du fameux live ACL + video "master class" dont j'ai posté un extrait plus haut + album Ah via Musicom notamment:
highme a écrit :
His rig is almost the same from his instructional video that was shot as the same place as his ACL show (KLRU in Austin). Yeah, I’ve watched a “few” times…
In chain order and all switched by A/B boxes:
CLEAN
Echoplex
Deluxe Memory Man (used with a true bypass loop)
TC Stereo Chorus out stereo to two Twin Reverbs
OVERDRIVE
Fuzz Face
Tube Screamer
MXR Flanger/Doubler (on floor in rack-used with a true bypass loop)
MXR Digital Time Delay 1000ms (in big rack, also has switch for repeat hold on pedalboard)
Dumble Steel String Singer (amp also has multiple channels and functions that EJ could switch from a small wooden pedal above the TS808 on his board. Lots of tone options.)
LEAD
Wah Wah
Tube Screamer or Tube Driver (both in rack depending on the day!)
Echoplex
Fender Spring Reverb (he stopped using it later and opted to get reverb from the house)
1968 or 69 100-watt plexi
Note that even though EJ had two Marshall heads on stage during ACL, the middle head was just a dummy. That cab goes to the Dumble sitting on the rack behind the twins. And, at the time, he REALLY liked old 80-watt Celestions.
Happy tone hunting.
James Santiago
VP Marketing/Product Development
Voodoo Lab
Nix a écrit :
Long2Play a écrit :
That rig is mostly right but for some reason on the ACL show I remember two Blackface Dual Showman's stacked on top of a Marshall 4x12, wired stereo for the clean signal path........
I'll have to rewatch the show.....
They weren't Dual Showmans, they were Twins mounted in Showman shells. He used those for bigger venues to get more low-end from a Marshall cab wired in stereo with an open back.
I played some shows with EJ around that time and what James listed is dead-on accurate. I never got over playing through his Steel String Singer, and to this day wish I had ordered one when I had the opportunity.
Nix a écrit :
Fat Tone a écrit :
that's pretty cool. I saw EJ in 1990 at the Boathouse in Norfolk Va....stood backstage with Bruce Kulick...KISS was in town with a night off.......I remember the heads as opposed to the combos.
Anorther question...why were the Tube Driver and Tube Screamer ( one of two Tube Screamers ) mounted in the rack...were they switched on with a loop box of sort, or were they just always on, in line with a specific he
ad ?
Always on. The Tube Driver was specific to the Plexi, the Tube Screamer for the Dumble. He had a second Tube Screamer on the Dumble line also, on his pedalboard. He would sometimes switch this in on top of the other SRV-style.
I always though it was clever to run the Tube Driver last in the chain, after the Echoplex, to get a sort of natural delay-ducking when he was playing faster stuff. When he would stop, the echoes would sort of fade in. You gotta give him credit or being pretty creative with a bunch of gear that was both old and rather common.
Definitely simple but uniquely ingenious, also.
Avec ça si vous n'arrivez pas à sonner comme lui c'est que ça vient pas de la longueur des jacks ou de la position du tube driver
D'ailleurs à propos de ce fameux tube driver sur son bout de bois dont on parle plus haut, encore une fois je pense qu'il y a myth et fantasmes sur le sujet
(d'ailleurs tiens comme c'est marrant, il n'est pas sur un bout de bois à cette époque là / ci-dessus..
)
C'est comme d'autres choses avant tout je pense une histoire pratique, comme la facilité de pouvoir appuyer dessus alors qu'il est loin derrière d'autres pédales; et si rapport avec le son il y a, c'est avant tout comme le reste une histoire de gérer les interférances / diminuer le bruit de son rig poussé à bloc (essayez de bouger dans votre local de répèt au milieu du reste du matos avec une Fuzzface ou un Tube Driver en main alors que le tout est devant un vieux Marshall sur 10, et dites moi ensuite si vous n'avez pas entendu quelques changements lors de vos pérégrinations
)
Sinon oui j'aime bien aussi cette photo où il essaie tout un tas de FF