Doc Loco a écrit :
Faudrait que je le réécoute pour voir. Ceci dit, c'est un peu le mal actuel, comme tout le monde utilise des plugin, Kemper et autres simus en studio, tout le monde finit avec des sons beaucoup plus "génériques" et surtout moins oiginaux qu'avant, trop propres (après, je ne sais pas si c'était déjà le cas pour Death Magnetic ou bien si ce sont encore des amplis enregistrés à l'ancienne).
Ils enregistrent toujours avec des amplis car ils n'ont pas de contraintes.
(c'est pas Death magnetic mais le suivant)
Les amplis peuvent être rester en place pendant 6 mois s'ils veulent, ils sont propriétaires de tout justement pour ne plus avoir de contraintes.
c'est au début du HQ :
Doc Loco a écrit :
Ce que je voulais dire, c'est que le son des premiers lbums était plein de personnalité et de caractère peut-être à leur corps défendant, simplement du fait de limitations de temps et d'argent. Ce n'est pas une première dans l'histoire du rocxk au contraire: souvent les premiers albums enregistrés dans l'urgence avec de petits moyens, des studios pas terribles et des amplis pourris deviennent au fil du temps historiques en partie parce qu'ils reflètent l'esprit du moment et l'urgence plutôt que la perfection technique.
Je ne partage pas cet avis.
Master a pas été enregistré dans l'urgence, loin de là. And justice, non plus d'ailleurs....
Ici une analyse assez pertinente :
Citation:
My gut feeling is that Rick Rubin came in and decided to capture the raw Metallica. After the much panned St Anger, which if you care to listen to it even for a few bars, is one awful sounding record (Listen to St Anger, the song, for a quick refresher on bizarre sounding drums), it was time to get back to a fatter, creamier tone and more in your face color. Something that does not hurt your teeth when you listen to it loud. Rick Rubin does not really do things halfway. His legacy is such that he can take risks, even on the most awaited Metallica record in their career, and still keep his reputation intact no matter what happens. So I think Rick went for it and made a true rock record. No smoke no mirrors. Great players rocking complicated heavy music without production tricks. And no distance between the band and the listener. One can get that ‘band is sitting on your lap’ tone by close miking everything and by not using much reverb to fill the holes. If you listen to The Day That Never Comes carefully, you’ll notice that everything sounds very real, very raw and very unhyped. I think that’s a conscious choice and I imagine that those were Rick Rubin’s marching orders for Andrew Scheps who mixed the record. I hear little obvious processing beyond what gives the instruments their tone. It’s a Polaroid snapshot of Metallica, not a Hollywood production of Metallica. Sandman in comparison sounds like everything is going through a box of some kind, everything sounds supernatural, doubled, tripled, or augmented in some way. It’s as much Bob Rock’s and Randy Staub’s record’s as it is Metallica’s. It also reflects the tone of an era. Less bottom, brighter instruments, lots of reverb and lots and lots individual dynamic processing on instruments everywhere. I bet if you could go listen to Metallica jam to the song Enter The Sandman live in their rehearsal space today, it would probably sound quite like The Day That Never Comes sounds like on the Death Magnetic record.
So which is the real Metallica sound? The ‘we change the snare head 10 times a day, put three mics on every drum, use all guitar cabinets in the tristate area to get to this sound’ Metallica, or the ‘this is it’ Metallica? Is one good and one bad? How about we rephrase the question: which do you like best? And more importantly, why?